www.refdunantul.hu
Farkas Gergely, 2013-04-23 04:00:00
"Nem csak oktatnak, hanem nevelnek is" - mondják sokan, ha egyházi
iskolákról beszélnek. A dunántúli református pedagógusok hétvégi
balatonfenyvesi konferenciájának fő kérdése az volt, hogy lehet-e még a
jelen erkölcsi-szellemi közegében egyházi iskolai keretek között
értékrendet átadni, nevelni, formálni a diákokat.
Az egyházkerület területén található református óvodák, általános- és középiskolák, művészeti iskolák majd mindegyikéből érkezett képviselő a Dunántúli Református Egyházkerület által szervezett rétegkonferencia-sorozat idei első alkalmára. A "Keresztyén nevelés református iskoláinkban - Dunántúli Református Pedagógusok II. Találkozója" című konferenciára volt olyan iskolai tantestület, mely teljes egészében eljött Balatonfenyvesre.
A mintegy 160 pedagógus áhítattal kezdte az együttlétet. Steinbach József püspök a napi ige aktualitása (ApCsel 5, 33-42) alapján hangsúlyozta, hogy akik egyházi intézményben tanítanak, azok Jézusról tanítanak, az Ő nevét képviselik. Isten Lelke munkálja ki az Övéiben a hitvallásosság lelkületét, amiből következik a szolgálat lelkülete - ezek nélkül nem lehet hitelesen tanítani, nevelni egyházi iskolákban, mert a diákok így ismerik meg önmagukat, a másik embert, a lakott földet és a Mindenható Istent. Ezt a nevelő-tanító munkát kell hűségesen végezni és az eredményt Istenre bízni.
Az áhítatot követően Bellai Zoltán püspöki főtanácsos házigazdaként köszöntötte a pedagógusokat és mutatta be a Magyarországi Református Egyház idén 10 éves Gyermek- és Ifjúsági Üdülőjét, mely otthont adott a találkozónak.
Köszöntötte az egybegyűlteket Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere is, majd Köntös László főjegyző vezette be a délelőtt két előadását.
Dr Németh Tamás a PRTA docense, mint református iskolában tanuló, ott végzett diák, egyben, mint református iskolában tanító pedagógus beszélt a keresztyén nevelés lehetőségeiről és az ezzel kapcsolatos kétségekről. A statisztikákat és saját tapasztalatait is ismertetve arról az alapról indult el, hogy az iskolának nagyon szűk tere van a kortárs csoportok, és a családi hatások mellett a hatékony nevelésre.
Ugyanakkor ezt a sokszor minimálisnak tűnő lehetőséget is meg lehet ragadni, a diákok figyelmét "el lehet fordítani" a keresztyén értékek felé. Számos példával illusztrálta, hogy a tanulók számára a pedagógus személyisége, viselkedése óhatatlanul is mintaként jelenik meg. A keresztyén nevelés kulcsszereplője a pedagógus, aki példát ad diákjainak, hitelesen tud élni előttük és ez által jelenhetnek meg a református iskolák sajátosságai: a "saját nevelésű" szülők, akik gyermekeiket is ugyanabba az iskolába íratják be, valamint "saját nevelésű" pedagógusok, aki visszamennek oda tanítani, ahol maguk is tanulók voltak. Így alakulhat ki nagyon erős kapcsolati háló, valamint közösség diákok és tanárok között, lehet az iskola az értékmegőrzés és értéktermetés eszköze. Az előadó hangsúlyozta, hogy a keresztyén nevelés fontos aspektusa, hogy hosszútávú hatása van, a pedagógusnak imádsággal kell kisérnie diákjait.
Lélektani szempontokra alapozva tartotta meg Értékátadás és nevelés a református iskolákban című előadását Fodorné Dr. Földi Rita a KRE-BTK Fejlődés- és Neveléslélektani Tanszékének vezető docense. A humorral oldott, de súlyos témákat érintő, sok mindennapos példát felmutató előadásban előkerült a családmodell változása, az otthoni nevelési problémák, a szülői kompetenciák kérdése, a gyermekek és felnőttek otthonról hozott lelki terheltsége.
A református nevelés jellemzőjeként említette az előadó, hogy az "képes volt az egyén tiszteletét, erőszakmentes elfogadását és a közösség érdekeit, követelményeit egyaránt figyelembe venni" (Madár Ildikó). Külön kiemelte a szülő és a pedagógus viszonyának fontosságát, valamint az előző előadáshoz csatlakozva a tanár-diák viszonyban a hitelesség, példaadás döntő szerepét.
A délelőtti előadásokat három szekcióban beszélték meg a pedagógusok, ahol előkerültek szakmai kérdések, a szeptemberben bekövetkező változások okozta bizonytalanság, de az egymásra találás öröme és a közös munka lehetősége is.
"Sok megbeszélni valónk van még" - zárta a napot Köntös László főjegyző, hiszen a beszámolókból, hozzászólásokból egyértelművé vált, hogy a továbbiakban is szükség van az ebben a formában való találkozásra.
A konferencia szervezésében - mely most először hagyta el Pápa városát - a kaposvári Lorántffy Zsuzsanna Református Általános Iskola és Gimnázium tantestülete segítette az Egyházkerületet. A következő, szintén "kihelyezett" konferencia a Dunántúli Református Polgármesterek III. Találkozója lesz, melynek május 11-én Mór városa ad otthont.
Az Alsóörsi Endrődi Sándor Református Általános Iskola és Kézilabda-Utánpótlásközpontot szinte a teljes tanári kar képviselte a konferencián.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése